ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.13 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
روش های ساخت

انواع سنگ شکن

انواع سنگ شکن

سنگ شكن فكي: در سنگ شکن فکی عمل شکستن سنگها با اعمال نیروی فشاری توسط فکها انجام می شود چون بهترین روش برای خرد کردن سنگهای بزرگ اعمال فشار است.هر چند با نیروی ضربه ای و برش هم خرد کردن سنگ انجام می شود.فکها یکی ثابت است و دیگری متحرک که سنگها را خرد می کنند.به سطح بالایی فضای بین فکهاFeed Openingو سطح پایینی(قسمت خروجی سنگها)Discharge Openingمی گویند.

سنگ ها در حین نوسانات فکّ متحرک تحت اثر وزنشان بین فکّ ها پایین رفته با فشار وارده از سوی فکّ متحرک شکسته می شوند.هنگامی که فکّ متحرک به فکّ ثابت نزدیک می شود حجم فضایی که سنگ در آن قرار دارد کم شده و در نتیجه سنگ ها متراکم می شوند و از سه جهت تحت تنش قرار می گیرند و پس از خرد شدن به اندازه ی مورد نظر که می خواهیم در هنگام عقب رفتن فک از گلوگاه خارج می شود.

        انواع سنگ شكن فكي          1.سنگ شکن فکی با بازوی مضاعف                    2.سنگ شکن فکی با بازوی ساده           3.سنگ شکن فکی مدل تل اسمیت                     4.سنگ شکن فکی مدل دوچ

        سنگ شكن ژيراتوري

         

         

عضو خرد کننده سنگ، شامل یک کلاهک (Head) فولادی سخت می باشد که روی یک محور قائم فولادی قرار گرفته است. این محور و کلاهک فولادی دارای حرکت جانبی نسبت به تکیه گاه خود در بالا بوده و این تکیه گاه به نحوی ساخته شده است تا امکان حرکت وتنظیم برای محور وجود داشته باشد.

تکیه گاه خارج از مرکز این محور در پائین سبب می شود که محور و کلاهک خرد کننده با دوران محور، دوران کند ولذا عرض فضای بین واگرا و کلاهک تغییر پذیر است. بنابراین بطور خلاصه می توان گفت که سنگ شکن ژیراتوری از یک بدنه ثابت (واگرا) و یک هسته میانی (کلاهک) که هر دو شکل مخروط ناقص هستند، تشکیل شده و هسته میانی دارای حرکتی دورانی، حول محوری که خود جابجا می شود (حرکت ژیراسیون)، می باشد.

سنگ های ورودی به دستگاه، در فضای بین بدنه ثابت و هسته متحرک خرد می شوند. در مدت زمانیکه در یک بخش از فضای داخل سگ شکن، هسته متحرک (کلاهک) در حال نزدیک شدن به بدنه است، مواد در آن پخش خرد شده و در همین زمان و در قسمت مقابل، فاصله بین بدنه ثابت (واگرا) و هسته متحرک در حال افزایش می باشد و سنگ ها در آن قسمت و تحت اثر وزنشان بتدریج به قسمتهای پائین تر حرکت کرده و فضای موجود را پر می کنند. بدین صورت عمل سنگ شکنی بطور دائم انجام شده و نیروی لازم برای آن، بطور یکنواخت است.

در این نوع سنگ شکن، برخلاف سنگ شکن فکی، احتیاج به تغذیه کننده (Feeder) نبوده و می توان آنرا مستقیماً توسط کامیونهای بزرگ و از چند سوء تغذیه کرد.

سنگ شکن ژیراتوری  عبارت از سنگ شکنی است که عرض دهانه آن (فاصله بین واگرا و کلاهک خرد کننده در دهانه ورودی)، 42 اینچ و بیشترین قطر کلاهک خرد کننده (Mantle din) ، 70 اینچ می باشد.

انواع سنگ شکنهای ژیراتوری

- سنگ شکن ژیراتوری با محور متکی

- سنگ شکن ژیراتوری با محور معلّق

  - سنگ شکن ژیراتوری با محور ثابت

 

سنگ شكن مخروطي          

عملکرد سنگ شکن های مخروطی با اصول عام عملکرد سنگ شکن های ژیراتوری دارای تفاوتی اساسی بوده و آن اینکه در ماشین های سنگ شکن ژیراتوری، عمل خرد کردن سنگ، شامل کاهش اندازه سنگ ها، توسط اعمال فشار به آنها در بین دو سطح محصول واگرا و کلاهک خرد کننده و سپس حرکت آزاد سنگ های خرد شده به طرف پائین، تحت تأثیر نیروی ثقل، در هنگامیکه طرف دیگر محفظه خرد کننده تحت فشار است، انجام می گیرد و این عمل دائماً تکرار می گردد. بدین ترتیب در سنگ شکن های ژیراتوری معمولی، کورس حرکت خارج از محوری کلاهک خرد کننده، غالباً تأثیر مهمی بر اندازه محصول نهائی دارد، اگر چه این عامل با موازی شدن سطوح واگرا و کلاهک خرد کننده در قسمتی از انتهای محفظه خرد کننده، جهت دستیابی به دانه بندی مورد نظر، اصلاح می گردد.                                                                                                                                                                                                              انواع سنگ شکن های مخروطی

        1. سنگ شکن های مخروطی سیمونزكه در دو نوع :Aسنگ شکن مخروطی استاندارد :Bسنگ شکن مخروطی کله کوتاه   مي باشد

        2.سنگ شکن مخروطی اتوماتیک

        3.سنگ شکن مخروطی هیدرولیک

        4.سنگ شکن ژیرادیسک

         

         

        سنگ شکنهای ضربه ای(کوبیت)

        در سنگ شکنهایی که مورد بررسی قرار گرفتند،عمل خرد کردن سنگ عموماً توسط نیروهای فشاری انجام می شد،ولی در سنگ شکنهای ضربه ای که به کوبیت نیز معروف می باشند،این عمل به وسیله اعمال ضربه به سنگ صورت می گیرد.بدین ترتیب نیروی اصطکاکی در آنها بسیار کم بوده و در صورتیکه سختی سنگهای ورودی به دستگاه با خصوصیات ساختاری سنگ شکن وفق داشته باشد،مقدار فرسایش در آنها نیز کم خواهد بود و در عوض چون با ضربه کار میکنند،کاربرد آنها محدود بوده و فقط در مورد سنگهای نسبتا نرم و سنگهای با سختی متوسط و همچنین در مواقعی که وجود ذرات آهن در محصول خروجی مضر است،به کار می روند.بنابراین سنگ شکنهای ضربه ای بیشتر در کارخانجات سیمان برای شکستن سنگهای آهک و گج و یا در صنایع سرامیک به منظور خرد کردن کائولن مورد استفاده قرار می گیرند.سنگ شکنهای ضربه ای از یک یا دو روتور که دارای 2 تا 10 تیغه (چکش) بوده و با سرعت زیاد دوران می کنند تشکیل شده اند.نقش تیغه ها (چکشها)،زدن ضربه به سنگهای ورودی و پرتاب آنها به طرف جداره داخلی سنگ شکن است.بر روی جداره داخلی دستگاه نیز تعدادی سپر (صفحات ساده یا آجدار از جنس سخت) که به سندان نیز معروفند، نصب شده اند که نقش مانع را ایفا کرده و سنگهای ورودی در اثر برخورد با آنها مجددا خرد می شوند.سنگهایی که برای شکسته شدن وارد این سنگ شکنها می شوند،باید کم و بیش خشک بوده و رطوبت آنها از حد معینی تجاوز نکند.زیرا رطوبت باعث مسدود شدن غربال سنگ شکن شده و از ظرفیت آن کاسته و مصرف انرژی دستگاه را افزایش می دهد.حد مجاز رطوبت بستگی به منافذ غربال داشته و از 6 الی 10 درصد تغییر می کند.اندازه سنگ شکنهای ضربه ای را می توان توسط اندازه دهانه ورودی آنها معین نمود.به عنوان مثال سنگ شکن ضربه ای 1440*800mm عبارت از سنگ شکنی است که طول دهانه ورودی آن 1440mm و عرض دهانه آن 800mm باشد                                                                                                                           .

                                                                                                                                      انواع سنگ شکن ضربه اي

 

        سنگ شکن ضربه ای خشن

        سنگ شکن ضربه ای ظریف

        سنگ شکن ضربه ای سخت

        سنگ شکن های استوانه ای(غلتکی)   

سنگ شکن های غلتکی(استوتنه ای) شامل یک شاسی چدنی سنگین می باشند که این شاسی معمولا مجهز به دو غلتک (استوانه) فولادی سخت بوده و هر کدام از این غلتک ها بر روی یک محور افقی جداگانه نصب شده اند.این سنگ خرد کن ها را غالبا به صورتی می سازند که هر غلتک به طور مجزا، توسط یک چرخ طیار (پولی) و با کمک تعدادی تسمه سخت یا V شکل و به وسیله یک الکتروموتور به دوران وادار می شود، بطوری که سرعت دورانی غلتک های مذکور یکسان یا خیلی نزدیک به هم و در جهت عکس همدیگر می باشند.بدین ترتیب سنگ های ورودی به سنگ شکن در بین دو  غلتک فوق درگیر و تحت تأثیر نیرو های فشاری و برشی خرد می شوند.یکی از این غلتک ها بر روی یک شاسی لغزشی سوار شده است که به کمک آن می توان عرض دهانه تخلیه و یا به عبارت دیگر، فاصله دو غلتک را کم یا زیاد کرده و بدینوسیله دانه بندی محصول خروجی از سنگ شکن را تنظیم نمود.

فاصله بین دو غلتک در سنگ شکن های غلتکی قابل تنظیم بوده و می توان آنرا کم یا زیاد کرد.این فاصله در عمل از یک میلیمتر کمتر نبوده و از 25 میلیمتر تجاوز نمی نماید.همچنین حد اکثر سنگی که سنگ شکن های غلتکی قادر به خرد کردن آن هستند60 میلیمتر بوده و بطور معمول کوچکترین اندازه محصولی که از سنگ شکن غلتکی خارج می گردد می تواند ابعاد کوچکتر از 2 میلیمتر داشته باشد.

سنگ شکن های غلتکی بر اساس قطر و طول غلتک های خرد کننده معرفی می شوند.مثلاَ سنگ شکن غلتکی mm 650 * 1000  عبارت از سنگ شکنی است که قطر غلتک های خرد کننده آن mm 1000  و طول یا پهنای این غلتکها mm 650  باشد.

                                                                                 انواع سنگ شكن استوانه اي                                                                               

        سنگ شکن غلتکی کلاسیک

        سنگ شکن غلتکی چند مرحله ای

        سنگ شکن غلتکی با یک غلتک دندانه دار

        سنگ شکن غلتکی با دو غلتک دندانه دار

 

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 43