ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

نیاز به اصلاحات در ساختار تشکیلاتی سازمان نظام‌ مهندسی

روانشادنیا با اشاره به این موضوع که در ساختمان‌سازی سه رکن وجود دارد، توضیح داد: طراح، سازنده و ناظر سه رکن ساختمان‌سازی است. در ایران ما طراح و ناظر داریم، اما سازنده صاحب صلاحیت نداریم. زمانی که مسائل حقوقی پیش می‌آمد، مسئولیت آن متوجه مهندس‌های ناظر می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به مشکلات صنفی نظام فنی و مهندسی خاطرنشان کرد:

همکاران ما از نداشتن بیمه رنج می‌برند، زیرا کار مهندسی نظارت به عنوان یک شغل شناخته نمی‌شود و طبیعتا این ناظران نمی‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. مسئله دیگر آن است که با توجه به رکود اقتصادی که در ساخت و ساز کشور وجود دارد، حجم کاری که در بازار خدمات مهندسی وجود دارد، نسبت به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه نامتناسب است. 

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: موضوع دیگر آن است که فناوری ساختمان‌سازی در کشور نسبت به دنیا بسیار عقب نگه داشته شده و بهره‌وری ساختمان از لحاظ نیروی انسانی، نصف کشوری مانند ترکیه است، به این علت که فناوری ساخت ما در واقع توسعه و ارتقا پیدا نکرده است. 

روانشادنیا افزود: یکی از موضوعاتی که به همکاران ما کمک کند، صدور خدمات فنی و مهندسی است. استان تهران با بیش از ۱۲۰ هزار عضو سازمان نظام مهندسی یکی لشکر از نیروی کار دارد که در کشور این آمار به بیش از ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد که این امکان صدور خدمات مهندسی را برای ما فراهم کرده است و از این ظرفیت می‌توان بیش از پیش استفاده کرد و این فضا را می‌توان توسعه داد. 

وی گفت: کارهای زمین‌مانده بسیاری وجود دارد و همکارهای ما به حق احساس می‌کنند که آن شان و منزلتی که از سازمان انتظار دارند، چه در حوزه خدمات رفاهی و چه در حوزه حمایت‌های حقوقی در زمینه حوادث و ... مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. نظام مهندسی در کشور چه در زمینه صنفی و چه در زمینه حرفه‌ای از ضعف و اشکالات قوانین و مقررات رنج می‌برد. بنابراین لازم است که سازمان چه در ساختار سازمانی خود و چه در زمینه قوانین و مقررات و چه در فرآیند و مسائلی که سازمان مدیریت می‌کند، دچار تحول شود. اگر این اتفاق روی دهد، شرایط مهندسی کشور بهتر خواهد شد و من در خودم این امکان را دیدم که بتوانیم به همکارانم کمک کنم.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48