ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نوشته های من

پتانسیل های بازیافت آب در شهرهای کشور

رنامه‌ریزی مدیریت بحران منابع آب شهر تهران برای سال‌های آتی و پتانسیل‌های موجود در جمع‌آوری آب باران در شهر تهران
----------------------------------
بر اساس آمار ارائه شده در وبسایت شرکت آب و فاضلاب استان تهران، سرانه مصرف آب در تهران 320 لیتر (حدودا 2 برابر استاندارد جهانی) است. این آمار درفصل سرد سال (زمستان) حدود 200 تا 250 لیتر است در حالی‌که در فصل گرم سال (تابستان) و نیز در اوج مصرف به 370 تا 400 لیتر (حدودا 5/2 تا 3 برابر استاندارد جهانی) مي¬رسد. میزان مصرف آب استان تهران در روزهای خیلی گرم تابستان 1393 برابر با 2/4 میلیون مترمکعب در شبانه روز بوده که 2/3 میلیون متر مکعب آن مربوط به شهر تهران است. به عبارتی می‌توان گفت که مصرف روزانه آب شهر تهران برابر با ظرفیت دریاچه مصنوعی راتلند واتر (در انگلستان) یا دریاچه مصنوعی چیتگر (در ایران) است. در سال 1385 جمع کل مصرف آب استان تهران 73/980 میلیون متر مکعب بوده است.

اگر روند مصرف منابع آب های سطحی و زیرسطحی تهران همچنان به این شدت ادامه یابد، علیرغم نبود آب برای استفاده نسل های آینده، ادامه حیات در سال های پیش رو نیز دشوار مي¬گردد. اهمیت بالای حفظ محیط زیست، شهر تهران را به سوی استفاده از مفاهیم توسعه پایدار در حوزه منابع آب هدایت می کند. لذا با توجه به گرم‌تر شدن کره زمین و گرایش ایران به سوی خشکسالی و کم آبی، مدیران حوزه محیط زیست و تامین آب نیازمند درک درستی از ظرفیت منابع آب شهرهای این کشور در دهه‌های آینده مي¬باشند. آگاهی از میزان منابع آینده آب، سبب تسریع و تدقیق برنامه‌ریزی و مدیریت متکی به دانش در کنترل بحران آب مي¬گردد.

بام‌های ساختمان‌ها و سطح معابر شهری، دو پتانسیل بالقوه جمع‌آوری آب باران می‌باشند. بر اساس مساحت این دو نوع کاربری در شهر تهران، حجم تقریبی آب باران قابل ذخیره، و معادل ریالی آن که نوعی صرفه‌جویی ملی محسوب می‌شود، در جدول زیر ارائه شده است:

🆔 http://www.khabaronline.ir/detail/652553/Economy/energy



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49