ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
امور تحصیلی

جزئیات طرح آمایش دانشگاههای علوم پزشکی کشور + منطقه بندی + ماموریت ها
ماموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در قالب منطقه بندی ۱۰ گانه آمایش سرزمین تعیین و بالغ بر ۴۷ ماموریت به دانشگاه ها سپرده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گام چهارم طرح تحول سلامت به تحول در آموزش پزشکی اختصاص دارد. در این تحول ۱۲ بسته به دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان ماموریت های کاری آنها سپرده شده است و مناطق آمایشی هر کدام به اجرای بخشی از این بسته ها می پردازند.

در بسته «آمایش سرزمینی، ماموریت گرایی، تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاهها» ظرفیت های بومی و منطقه ای و بهره مندی از این ظرفیت ها در آموزش علوم پزشکی دیده شده است.

این ماموریت ها از مجاری تدوین برنامه های آموزشی و گسترش زیرساخت های لازم برای تربیت سرمایه انسانی و تلاش اعضای هیات علمی اجرایی می شوند.

منطقه یک شامل دانشگاه های علوم پزشکی گیلان، مازندران، بابل، گلستان، سمنان و شاهرود است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه پزشک خانواده، توسعه دانش و مطالعات سرطان، توسعه دانش گیاهان دارویی است.

منطقه دو شامل دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، ارومیه، اردبیل است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش داروسازی و صنایع مرتبط، توسعه علوم زیست محیطی (با تاکید بر حفظ اکوسیستم های آبی)، توسعه دانش مرتبط با حوادث ترافیکی و جاده ای، توسعه دانش مرتبط با علوم روانپزشکی و روانشناسی متناسب با فرهنگ کشور است.

منطقه سه شامل دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه آموزش های مهارتی نظام سلامت (نیروهای حد واسط)، توسعه الگوهای خصوصی سازی در آموزش عالی سلامت، توسعه دانش داروسازی سنتی، توسعه دانش زیست فناوری کاربردی است.

منطقه چهار شامل دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، لرستان و دزفول است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش علوم زیست های (با تاکید بر آلاینده های محیطی)، توسعه علوم مرتبط با سلامت باروری و بیولوژی تولید مثل، توسعه علوم مرتبط با سرطان با گرایش سرطان های کودکان است.

منطقه پنج شامل دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، جهرم، فسا، بندرعباس، بوشهر و یاسوج است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش بیوتکنولوژی و طب بازساختی، توسعه دانش طب سنتی، توسعه برنامه پزشک خانواده، توسعه دانش های زیست دریایی، توسعه دانش بین رشته ای مرتبط با علوم انسانی و علوم پزشکی (جامعه شناسی علوم پزشکی) است.

منطقه شش شامل دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، اراک، قزوین، قم و البرز است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه علوم قرآن، حدیث و طب، توسعه دانش تعیین کننده های اجتماعی سلامت، توسعه الگوی گسترش دانش های بین رشته ای، توسعه الگوهای خصوصی سازی در آموزش علوم پزشکی با تمرکز بر علوم پایه است.

منطقه هفت شامل دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، یزد، کاشان، شهرکرد است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش فناوری اطلاعات سلامت، توسعه علوم پرستاری، توسعه علوم مامایی، توسعه الگوهای اعتباربخشی در آموزش علوم پزشکی است.

منطقه هشت شامل دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، زاهدان، رفسنجان، جیرفت، زابل و بم است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش مدلسازی در علوم سلامت، توسعه دانش آینده نگاری در نظام سلامت، توسعه مطالعات اعتیادشناسی، توسعه زیرساخت و بسترهای آموزش مرتبط با مطالعات حیوانی در علوم پزشکی و توسعه دانش مرتبط با علوم سلامت در بلایا است.

منطقه نه شامل دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دندانپزشکی و علوم مرتبط، توسعه دانش هنر و سلامت، توسعه دانش علوم اعصاب، توسعه علوم تغذیه، توسعه دانش طب تسکینی است.

منطقه ده شامل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، بقیه الله، شاهد، ارتش و بهزیستی است.

ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش طب سالمندی با محوریت تهران، توسعه دانش آموزش پزشکی با محوریت شهیدبهشتی، توسعه علوم مدیریت سلامت با محوریت ایران، توسعه دانش طب نظامی و عوامل بیولوژیک با محوریت بقیه الله، توسعه دانش علوم رفتاری و سلامت روان با محوریت شاهد است.

همچنین ماموریت های این منطقه شامل توسعه دانش طب هوافضا و زیرسطحی با محوریت ارتش، توسعه علوم توانبخشی با محوریت علوم بهزیستی، توسعه دانش اخلاق پزشکی با محوریت تهران و توسعه دانش پزشکی هسته ای با محوریت تهران و شهید بهشتی است.

ضمن اینکه ماموریت های مشترک نیز برای همه مناطق آمایشی درنظر گرفته شد که از آن جمله می توان به بازنگری برنامه های آموزشی، اجرای نظام تربیت نیروهای حد واسط، راه اندازی شبکه تبادلات علمی، راه اندازی مرکز سنجش منطقه ای آموزش پزشکی، راه اندازی مرکز سنجش صلاحیت بالیی و اجرای برنامه های اعتبار بخشی اشاره کرد.

این ماموریت ها بر اساس ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق آمایشی به آنها واسپاری شده است.

در این مسیر اساسنامه هایی نیز برای دبیرخانه های مناطق آمایشی تدوین و ابلاغ شد.

بازمهندسی تاسیس مراکز جدید نیز از دیگر اهداف آمایش سرزمین آموزش علوم پزشکی است که در این مسیر شورای گسترش تنها در مناطقی که نیاز بوده است مجوز ایجاد مراکز را صادر کرد.

یک پژوهشکده، ۶ دانشکده، ۲ گروه آموزشی، ۲ مرکز رشد، ۱ مرکز ملی، ۳۲ مرکز تحقیقات، ۴ موسسه آموزش عالی سلامت به صورت قطعی و ۱۰ موسسه آموزش عالی سلامت به صورت اصولی موفق به دریافت مجوز شدند.

حمایت از انجمن های علمی و حمایت از قطب های علمی از دیگر فعالیت هایی بود که در این مسیر انجام شد. بر این اساس فعالیت هایی که از سوی قطب های علمی در راستای تحول در آموزش پزشکی باشد مورد حمایت قرار می گیرد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48